Doual Rivaroxaban w leczeniu objawowej zatorowości płucnej AD 7

Łącznie 1173 pacjentów (prawie 25%) w naszym badaniu spełniło naszą definicję rozległej choroby, a 608 (13%) miało ograniczoną zatorowość płucną. Ponadto blisko 25% miało współistniejącą objawową zakrzepicę żył głębokich. Wyjściowa charakterystyka pacjentów, w tym obecność czynników ryzyka, była podobna do tych we wcześniejszych badaniach zatorowości płucnej. 7-9 Zgodnie z obecną praktyką, czas leczenia wynosił 3, 6 lub 12 miesięcy, u większości pacjentów otrzymujących 6 miesięcy lub więcej terapii. Przeanalizowaliśmy czynniki, które mogły mieć wpływ na wyniki. W szczególności, jakość standardowej terapii była w zakresie akceptowalności klinicznej, przy wartości INR w zakresie terapeutycznym 62,7% czasu i przekraczającej 3,0 tylko 15,5% czasu. Wyniki te są porównywalne z wynikami z innych współczesnych badań nad żylną chorobą zakrzepowo-zatorową. 5,15,17 Stosowanie się do schematu rywaroksabanu było wysokie u 94% pacjentów. Liczba pacjentów, którzy stracili czas obserwacji, była znikoma.
Sugestia, że rywaroksaban może być podawany w tej samej dawce wszystkim pacjentom bez monitorowania laboratoryjnego, budzi niepokój. Dlatego przeprowadziliśmy wiele analiz podgrup pod kątem zarówno skuteczności, jak i bezpieczeństwa. Częstość występowania nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej i krwawień była podobna w obu grupach badawczych niezależnie od wieku, płci, obecności lub braku otyłości, poziomu czynności nerek lub stopnia zatorowości płucnej.
Zdecydowaliśmy się rozpocząć leczenie intensywnym schematem rywaroksabanu (15 mg dwa razy na dobę) przez pierwsze 3 tygodnie z dwóch powodów. We wcześniejszych badaniach brak zapewnienia odpowiedniej początkowej terapii powodował niedopuszczalne nawroty. 4, 19, 18, 19 Ponadto w badaniach fazy 2, stosowanie rywaroksabanu dwa razy na dobę doprowadziło do wcześniejszego stanu stacjonarnego, wyższych poziomów lepsza regresja skrzepliny po 3 tygodniach niż podawanie raz dziennie. 20,21 W naszych badaniach krzywe Kaplana-Meiera dla nawrotów z tym schematem i standardową terapią były identyczne. Jedną z obaw związanych ze zwiększoną początkową dawką rywaroksabanu było to, że potencjalnie może zwiększać ryzyko krwotoku. Jednak w początkowym okresie częstość krwawień była podobna w obu badanych grupach, z mniejszą liczbą poważnych krwawień w grupie rywaroksabanu. Ponadto w trakcie całego cyklu leczenia wystąpiły mniej epizodów krwawienia wewnątrzczaszkowego lub krwawienia w obszarach krytycznych w grupie rywaroksabanu niż w grupie leczonej standardowo. Wyjaśnienie tego odkrycia wymaga dalszych badań.
Przed randomizacją prawie wszyscy pacjenci otrzymywali heparynę drobnocząsteczkową, co jest nieuniknione w badaniach klinicznych żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, ponieważ takie leczenie jest zgodne z aktualną praktyką do czasu potwierdzenia diagnozy. U prawie 60% pacjentów w naszym badaniu terapia ta była ograniczona do dnia, a mniej niż 2% pacjentów otrzymywało ponad 2 dni leczenia przed rejestracją. Wydaje się mało prawdopodobne, aby ta krótka ekspozycja miała znaczący wpływ na wyniki badania.
Ponieważ badanie miało otwartą konstrukcję, istnieje możliwość wystąpienia błędu diagnostyczno-podejrzanego. Rzeczywiście, bezwzględna liczba pacjentów z podejrzeniem nawrotu była większa w grupie rywaroksabanu, a proporcje pacjentów z potwierdzonymi zdarzeniami były podobne w obu grupach (10,2% w grupie rywaroksabanu i 9,7% w grupie standardowego leczenia). To odkrycie sugeruje, że otwarty projekt mógł spowodować lekkie stronniczość wobec rywaroksabanu. Ostrożna obserwacja wykazała podobnie niski odsetek zarówno ostrych zdarzeń wieńcowych, jak i zmian w testach czynności wątroby w dwóch badanych grupach.
Nasze wyniki w tym badaniu z udziałem pacjentów z zatorowością płucną, a także z poprzedniej oceny z udziałem pacjentów z zakrzepicą żył głębokich, 15 potwierdzają zastosowanie rywaroksabanu jako pojedynczego doustnego środka u pacjentów z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową.
[przypisy: termoablacja ultradźwiękowa, komora trzecia, test inteligencji emocjonalnej golemana ]

Powiązane tematy z artykułem: komora trzecia termoablacja ultradźwiękowa test inteligencji emocjonalnej golemana