Imatinib jako możliwa przyczyna ciężkiej rabdomiolizy

Mesylan imatinibu (Gleevec [Glivec], Novartis), inhibitor kinazy białkowej kinazy tyrozynowej receptora c-kit (KIT) i receptora czynnika wzrostu płytkowego . (PGFR-.), jest szeroko stosowany w leczeniu przewlekłej białaczki szpikowej i nowotwory podścieliska żołądkowo-jelitowego. Jego częste działania niepożądane (biegunka, obrzęk, astenia, bóle mięśni i reakcje skórne) są najczęściej łagodne i łatwe do opanowania.1
Opisujemy przypadek 25-letniej kobiety, która otrzymywała metanosulfonian imatinibu (w dawce dziennej 400 mg) w badaniu klinicznym w leczeniu agresywnej fibromatozy (guzy desmoidalne), niepoddawanej chirurgii.2 Krótko po rozpoczęciu leczenia Leczenie imatynibem wykazało bóle mięśniowe o rosnącej intensywności, a następnie przyjęto je z rozległą śluzówkowo-skórną wysypką, świądem, hipereozynofilią i podwyższonym poziomem surowicy kinazy kreatynowej (1068 IU na litr, górna granica normy, 110).
Zawał mięśnia sercowego, udar mózgu i inne leki zostały wykluczone jako przyczyna podwyższonego poziomu kinazy kreatynowej. Nie wykluczono również wspólnych przyczyn rabdomiolizy. Na elektromiografii zaobserwowano wzorzec miopatyczny. Chociaż pacjent odmówił poddania się biopsji mięśni, nie było dowodów na występowanie zaburzeń mięśni metabolicznych lub miopatii. Po odstawieniu imatynibu zniknęła bóle mięśniowe, a poziom kinazy kreatynowej powrócił do normy (119 IU na litr) w ciągu tygodnia.
Po udzieleniu pacjentowi pisemnej świadomej zgody, imatinib został ponownie wprowadzony pod nadzorem medycznym. Dwadzieścia cztery godziny po otrzymaniu pierwszej dziennej dawki 100 mg ponownie pojawiła się ciężka bóle mięśni i towarzyszyły jej podwyższone poziomy podtypu kinazy kreatynowej (1444 IU na litr) i aldolazy oraz obecność mioglobinurii. Ponownie, imatinib został przerwany, a bóle mięśniowe zniknęły w ciągu 3 dni. Guzy oskrzelowe pacjenta nadal rosły i były leczone za pomocą radioterapii. Od stycznia 2008 r. Pacjent nie zgłaszał żadnych nawrotów objawów rabdomiolizy.
Rabdomioliza charakteryzuje się przenikaniem mioglobiny i innych białek wewnątrzkomórkowych i elektrolitów do krążenia, w wyniku ostrej martwicy mięśnia. Te ostatnie mogą być spowodowane bezpośrednim uszkodzeniem mięśni, infekcją, miopatią metaboliczną lub różnymi toksycznymi lub farmakologicznymi czynnikami, w tym lekami przeciwpsychotycznymi, kolchicyną, zydowudyną i statynami.3. Szybkość zgonu z rabdomiolizy wynosi około 8% w wyniku niewydolność nerek, rozsiana wewnątrznaczyniowa koagulopatia lub ciężkie zaburzenia elektrolitowe prowadzące do zaburzeń rytmu serca.3
Uważaliśmy, że rabdomioliza naszych pacjentów jest wywołana przez imatinib ze względu na czasową zależność (rabdomiolizm wystąpił w ciągu kilku dni po rozpoczęciu leczenia imatynibem), nawrót rabdomiolizy z ponownym wprowadzeniem leku i normalizację poziomu kinazy kreatynowej po odstawienie leku. Chociaż istnieje duże doświadczenie kliniczne w zakresie bezpiecznego stosowania imatynibu, obserwacja ta sugeruje, że lek może powodować silną rabdomioliź u niewielkiego odsetka pacjentów.
Nicolas Penel, MD, Ph.D.
Center Oscar Lambret, 59020 Lille, Francja
Jean-Yves Blay, MD, Ph.D.
Hôpital Edouard Herriot, 69003 Lyon, Francja
Antoine Adenis, MD, Ph.D.
Center Oscar Lambret, 59020 Lille, Francja
dr Raporty Penela otrzymujące wsparcie badawcze od Novartis; Dr Blay, obsługujący zespoły doradcze dla Novartis, Pfizer, Roche i GlaxoSmithKline oraz otrzymujący opłaty za wykłady i dotacje od firm Pfizer i Novartis; i dr Adenis, służąc w zespołach doradczych dla Novartis i Pfizer i otrzymując opłaty za wykłady od Roche. Nie zgłoszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
3 Referencje1. Siddiqui MA, Scott LJ. Imatinib: przegląd jego zastosowania w leczeniu nowotworów podścieliskowych przewodu pokarmowego. Drugs 2007; 67: 805-820
Crossref Web of Science Medline
2. Penel N, Bui BN, Le Cesne A, i in. Imatynib w leczeniu agresywnej fibromatozy (guzy desmoidalne) nieskutkuje leczenia miejscowego: badanie II fazy francuskiej grupy mięsakowej. Proc Am Soc Clin Oncol 2006; 25: Suppl: 18S-18S

3. Bagley WH, Yang H, Shah KH. Rabdomioliza. Intern Emerg Med 2007; 2: 210-218