Liraglutyd i skutki sercowo-naczyniowe w cukrzycy typu 2

Działanie sercowo-naczyniowe liraglutydu, analogu glukagonopodobnego peptydu 1, po dodaniu do standardowej terapii u pacjentów z cukrzycą typu 2, pozostaje nieznane. Metody
W tej podwójnie ślepej próbie losowo przydzieliliśmy pacjentów z cukrzycą typu 2 i wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym w celu otrzymania liraglutydu lub placebo. Podstawowym złożonym wynikiem w analizie czasu do wystąpienia było pierwsze wystąpienie śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego lub udaru niezakończonego zgonem. Pierwotna hipoteza głosiła, że liraglutyd nie będzie mniejszy niż placebo w odniesieniu do pierwotnego wyniku, z marginesem 1,30 dla górnej granicy 95% przedziału ufności współczynnika ryzyka. Nie wprowadzono żadnych korekt dotyczących liczności w odniesieniu do wcześniej określonych wyników badań eksploracyjnych.
Wyniki
W sumie 9340 pacjentów poddano randomizacji. Mediana okresu obserwacji wynosiła 3,8 roku. Pierwotny wynik wystąpił u znacznie mniejszej liczby pacjentów w grupie liraglutydowej (608 z 4668 pacjentów [13,0%]) niż w grupie placebo (694 z 4672 [14,9%]) (współczynnik ryzyka, 0,87, 95% przedział ufności [CI], 0,78 do 0,97, P <0,001 dla nie mniejszej wartości, P = 0,01 dla wyższości). Mniejsza liczba pacjentów zmarła z przyczyn sercowo-naczyniowych w grupie liraglutydowej (219 pacjentów [4,7%]) niż w grupie placebo (278 [6,0%]) (współczynnik ryzyka, 0,78, 95% CI, 0,66 do 0,93, P = 0,007). Częstość zgonu z jakiejkolwiek przyczyny była niższa w grupie liraglutydowej (381 pacjentów [8,2%]) niż w grupie placebo (447 [9,6%]) (współczynnik ryzyka, 0,85, 95% CI, 0,74 do 0,97; P = 0,02 ). Wskaźniki zawału mięśnia sercowego niezakończonego zgonem, udaru niezakończonego zgonem i hospitalizacji z powodu niewydolności serca były nieistotne statystycznie w grupie liraglutydowej niż w grupie placebo. Najczęstszymi działaniami niepożądanymi prowadzącymi do odstawienia liraglutydu były zdarzenia żołądkowo-jelitowe. Częstość występowania zapalenia trzustki była nieistotna w grupie liraglutydu niż w grupie placebo.
Wnioski
W analizie czas do zdarzenia, częstość występowania pierwszego zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego lub udaru nieinatalnego u pacjentów z cukrzycą typu 2 była niższa w przypadku liraglutydu niż w grupie placebo. (Finansowany przez Novo Nordisk i National Institutes of Health, numer LEADER ClinicalTrials.gov, NCT01179048.)
SZYBKIE PODEJŚCIE
Liraglutyd i skutki sercowo-naczyniowe
01:50
Cukrzyca typu 2 jest złożonym zaburzeniem metabolicznym, które charakteryzuje się hiperglikemią i wiąże się z wysokim ryzykiem powikłań sercowo-naczyniowych, mikronaczyniowych i innych. 1,2 Mimo że kontrola glikemii wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka powikłań mikronaczyniowych, korzyści makroekonomiczne glikemii kontrola jest mniej pewna. Ponadto zgłaszano obawy dotyczące bezpieczeństwa sercowo-naczyniowego terapii przeciwhiperglikemicznych3. W związku z tym organy regulacyjne zleciły ocenę bezpieczeństwa sercowo-naczyniowego nowych terapii cukrzycowych.4,5